طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت رسپانسیو

پایه و اساس طراحی سایت‎ ها‎ شکل ظاهری و ساختمان آنها است که در بازخورد و افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب سایت نقش اساسی را بر عهده دارد. تصمیم گیری ایجاد یک فضای فیزیکی صحیح برای صفحات وب سایت، اهمیت زیادی در راندمان طراحی وب سایت داشته و در صورتی که این شکل ظاهری دچار مشکل و ایراد شود، بی شک تعداد بازدیدکننده آن کاهش می‎یابد. اما چه زمانی ساختار و شکل ظاهری طراحی سایت دچار مشکل می‎شود؟
در حالت عادی ممکن است طراحی وب سایت به شکل دلخواه تغییر داده شود و بر این اساس تمامی صفحات وب بر روی مرورگرهای مختلف به شکل دلخواه نمایش داده شوند. اما زمانی که طراحی سایت ریسپانسیو نشده باشد، مطمئنا ساختار ظاهری در مرورگرهای مختلف و یا تلفن‎ها‎ی همراه به شکل درهم ریخته نشان داده می‎شود که موجب پنهان شدن بخشی از محتوای سایت، ناخوانا شدن آن و ... می‎گردد. در این صورت باید برای طراحی سایت ریسپانسیو اقدام کرد.
•    ریسپانسیو کردن وب سایت
اگر چه در سالهای اخیر شرکت‎ها‎ی سازنده تلفن‎ها‎ی همراه تلاش زیادی برای همراه ساخت سیستم عامل خود با ویندوز کرده اند، اما از آنجا که نمی توان از برخی تفاوت‎ها‎ چشم پوشی کرد، همچنان ریسپانسیو کردن وب سایت (طراحی سایت ریسپانسیو)بر ضرورت خود باقی مانده است.
برای مثال زمانی که محتوای وب سایت به صورت یک طرح دو ستونی ساخته شده باشد، بر روی ویندوز به همان شکل نمایش داده می‎شود اما زمانی که کاربر بخواهد بواسطه سیستم عامل اندروید یا ios وارد سایت شود، دو ستون محتوا بر روی یکدیگر قرار می‎گیرند و خواند محتوا را با مشکل مواجه می‎کنند. بنابراین کاربر سریعا صفحه را ترک می‎کند. با طراحی سایت ریسپانسیو می توان از این اتفاق جلوگیری نمود. به طوری که وب سایت بصورت خودکار در تمامی سیستم عامل‎ها‎ به یک شکل نمایش داده می‎شود.

 

طراحی سایت ریسپانسیو
•    نحوه انجام طراحی سایت ریسپانسیو

برای طراحی سایت ریسپانسیو باید کدها CSS و HTML استفاده کرد و سپس این کدها را با سایزهای مختلف صفحه تلفن همراه مطابقت داد. البته در اینجا به اسکرول افقی تلفن نیازی نخواهد بود و ابعاد صفحه نمایش برای کاربران مهمترین فاکتور تغییر است که با این تغییر سایز قسمت‎ها‎ی سایت متناسب با آن تنظیم می‎ شود.
در صورتی که طراحی سایت ریسپانسیو نیست و قصد داشته باشیم تا از ریسپانسیو بودن آن آگاه شویم، باید مرورگر خود را از حالت maximize خارج و سپس موس را بر روی صفحه مرورگر بزرگ و کوچک کرد. با این کار سایز صفحه مورد نظر تغییر می‎کند.

اگر در فرایند کوچک شدن صفحات سایت، در شکل ظاهری و یا ساختار سایت تغییرات اساسی و جابه جایی متن انجام شود، به این معناست که عملیات ریسپانسیو بر روی وب سایت صورت نگرفته و سایت نیازمند بازسازی است. از سوی دیگر صفحات سایت باید با استفاده از تمامی مرورگرهای حال حاضر از قبیل گوگل کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلور و ... آزمایش شوند تا از صحت و درستی ساختار و شکل ظاهری آن اطمینان حاصل شود.
برای ریسپانسیو کردن وب سایت از  قالب bootstrap استفاده می‎شود که در افزایش سرعت طراحی قالب واکنشگرا نقش مهمی را ایفا می‎کند. از سوی دیگر این قابل می‎تواند ابعاد ابزارهای مختلف را بدون تحقیق بررسی کند. ابزار Google Mobile-Friendly Test نیز برای سازگاری صفحات سایت با مرورگرهای مختلف و سیستم عامل‎ها‎ی موبایل توسط وبمسترها استفاده می شود.  

       
نام شما (*) :
ایمیل شما :
تلفن شما (*) :
کد امنیتی (*) :
پیام شما (*) :

برای این مطلب نظری ثبت نشده، شما اولین نظر را ارسال نمایید.